Czy Rozpoznajesz Te 4 Czynników, Które Nie Pozwolą Ci leczyć zęby? - O stomatologii

Endodoncja Chorzów

Niefortunne skojarzenia z dentystą

W głowach wielu ludzi pokutuje przekonanie, że odwiedzając gabinet dentystyczny, muszą być oni przygotowani na doświadczenie naprawdę niemiłych i nieprzyjemnych rzeczy. Czy jednak ma to w ogóle cokolwiek wspólnego z prawdą? Czy w

Czy Rozpoznajesz Te 4 Czynników, Które Nie Pozwolą Ci leczyć zęby? - O stomatologii Endodoncja Chorzów
ogóle kiedykolwiek tak było i czy można generalizować w ten sposób? Oczywiście, każdy stomatolog jest inny, podobnie, jak każdy pacjent jest inny. Każdy posiada swoje własne doświadczenia, swoje skojarzenia i myśli, które natychmiast pojawiają się w jego głowie, gdy tylko słyszy słowo "dentysta". Można jednak śmiało zaryzykować stwierdzenie, że strach ma zawsze wielkie oczy, a wspomnienia (zwłaszcza te negatywne) są niejednokrotnie wyolbrzymione i urastają do rangi czegoś niepodważalnego. Być może więc, każdy, komu wizyta u dentysty kojarzy się źle, po prostu tak zapamiętał jakiś niemiły szczegół podczas ostatniej wizyty, że jego mózg utożsamia osobę stomatologa bądź jego pracę z tym niefortunnym detalem, natomiast nie łączy się to bezpośrednio z czynnościami wykonywanymi wówczas przez dentystę? Możliwości jest bardzo wiele, warto je prześledzić i przemyśleć.


Wizyty u specjalistów nie oznaczają bólu

Boli Cię ząb? Chcesz zadbać o jamę ustną, piękny uśmiech i świeży oddech? Dentyści nie są Twoimi ulubionymi lekarzami? Obawiasz się bólu i nieprzyjemnych doznań podczas wizyty?
Ówczesna stomatologia to dziedzina, która stale się rozwija. Wizyty u specjalistów nie oznaczają bólu i wielkiej paniki. Dzięki nowoczesnym technologiom, doświadczeniu lekarza, jak również nowatorskim technikom, możliwe jest wykonywanie wszelkich zabiegów bezboleśnie i w pełnym komforcie zarówno dla dentysty, jak i samego pacjenta.
Nowoczesny gabinet dentystyczny oferuje swoim pacjentom zabiegi w zakresie:
- stomatologii dziecięcej - działania, przez które powinien przejść młody człowiek: lakowanie, fluoryzacja, zdejmowanie próchnicy, itp.,
- endodoncji - leczenia kanałowego,
- ortodoncji,
- chirurgii stomatologicznej,
- protetyki,
- stomatologii estetycznej, itp.
Doświadczony dentysta powinien przede wszystkim dbać o bezpieczeństwo pacjenta, jak również stworzyć miłą, przyjazna atmosferę. Dzięki temu, każdy pacjent jest w stanie zaufać specjaliście i z pewnym spokojem podejść do terapii. Przed zabiegiem warto omówić plan działania z pacjentem, jak również odpowiedzieć na wszystkie nurtujące go pytania.


Nie powinien też usztywniać tej relacji

Każdy gabinet dentystyczny może w nieco inny sposób zajmować się swoimi pacjentami. Oczywiście największy na to wpływ mają sami lekarze, czyli stomatolodzy zatrudnieni w konkretnej placówce. W głównej mierze to od nich zależy to, czy pacjent będzie dobrze czuć się na fotelu i czy da się poddać różnorodnym zabiegom. Jak zatem powinien zachowywać się profesjonalny i dobry dentysta?

Na pewno musi on wytworzyć partnerską relację pomiędzy sobą a pacjentem. Nie powinien tworzyć dystansu. Nie powinien też usztywniać tej relacji, gdyż zbyt profesjonalne podejście nierzadko jest mylone z dystansem, chłodem i arogancją. Pacjent ma się czuć dobrze i swobodnie, a aby tak było, należy z nim normalnie rozmawiać. Dentysta powinien odpowiadać na wszystkie zadane mu pytania i rozwiewać ewentualne wątpliwości.

Dobry stomatolog to nie tylko dobry fachowiec, ale też przede wszystkim dobry człowiek ze sporymi pokładami empatii. Lekarze muszą umiejętnie wczuwać się w rolę drugiej osoby, by w razie czego zaoferować jej wsparcie lub odrobinę otuchy. Najlepsi stomatolodzy niemalże przy pierwszym kontakcie potrafią wzbudzić zaufanie pacjenta. To do nich warto na pewno się kierować.


Dentysta dla wielu ludzi nie jest

Z jakiegoś powodu, jednym z najczęstszych lęków, jakie odczuwamy jako społeczeństwo, jest... Lęk przed wizytą u stomatologa. Dlaczego tak się dzieje? Istnieją różne teorie, mniej lub bardziej przekonujące. Prawda jest jednak taka, że każda z osób, która decyduje się na to, by odwiedzać gabinet dentystyczny najrzadziej, jak to tylko możliwe, będzie miała szereg własnych argumentów na poparcie swojego - dość irracjonalnego - zachowania. Dentysta dla wielu ludzi nie jest po prostu ulubionym lekarzem. Inni twierdzą, że stomatolog to w ogóle nie jest lekarz... Ilu ludzi, tyle podejść. Warto jednak pamiętać, że zadaniem dentysty jest dbanie o nasz zdrowy uśmiech. Sami możemy dbać o niego najlepiej, jak potrafimy, jednak kontrolne wizyty są czymś naturalnym, powszechnym i nie należy się ich obawiać! Jeśli spotkaliśmy się z tym problemem w rodzinie i ktoś z naszych bliskich celowo unika wizyty u dentysty (i nie wynika to zwyczajnie z jego zapracowania lub zwykłego braku czasu), to dobrze byłoby porozmawiać i wytłumaczyć tej osobie, że popełnia błąd, rezygnując ze spotkania ze swoim stomatologiem.